تی آر ایکس



تی آر ایکس به چه معناست؟


Trx مخفف کلمه total-body resistance exercise و به معنی تمرینات کلی استقامت میباشد که زیر شاخه ورزش بدنسازی و همچنین جزء محبوب ترین رشته های ورزشی شناخته شده است و توسط یک افسر ارتش نیروی دریایی آمریکا بنام رندی هتریک ابداع شده است .
برخلاف مفهوم ساده ای که در بحث تئوری دارد، شامل کامل ترین حرکات تمرینی حتی برای افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند، می باشد . در این ورزش بیشترین تمرکز بر حجیم کردن عضلات ریز و درشت بدن می باشد که با درگیر کردن ناحیه مرکزی و کور بدن باعث افزایش انرژی و قدرت بدنی می شود .
در ورزش تی آر ایکس از دو منبع همیشه در دسترس جاذبه و وزن بدن استفاده می شود . تنها وسیله مورد نیاز جهت انجام حرکات تی آر ایکس همان بندهای سیاه و زردی است که در اغلب باشگاه ها آویزان هستند که به آنها trx Suspension Training به معنی تمرین معلق تی آر ایکس می گویند . لذا میتوان آن را در محل کار ، منزل یا حتی در فضای آزاد نصب و استفاده کرد .





" آیا ورزش تی آر ایکس باعث لاغری می شود ؟ "


سوالی که برای اغلب افراد پیش می آید این است که آیا واقعا این ورزش اثر چربی سوزی و نتیجه لاغری دارد یا خیر . قطعا " بله " از چشمگیر ترین فواید این ورزش میتوان به سیستم استقامت و تعادل عضلانی بدن اشاره کرد که تماما تاثیر معلق بودن آن بر هسته بدن می باشد به خصوص افرادی که با هدف تناسب اندام تصمیم به ورزش میگیرند و یا ورزشکارانی که بر استقامت تمرکز بیشتری اعم از دوندگان ، دوچرخه سواران و ... . تی آر ایکس ورزشی مناسب برای تمرینات عضلانی و همچنین هوازی است که فوایدی مثل انعطاف پذیری ، بهبود عملکرد سیستم ایمنی ، افزایش متابولیسم بدن (سوخت و ساز) و فرم دهی مناسب به عضلات را به دنبال دارد که همین موارد باعث می شوند چربی های بدن جای خود را به عضلات بدهند و فرد بعد از مدتی با توجه به انجام تمریناتی مرتب و برنامه ریزی شده می تواند تغییرات وزن و سایز خود را احساس کند





فرق تی آر ایکس با دیگر رشته‌های بدنسازی


در ورزش تی آر ایکس برخلاف بدنسازی از وزنه های سنگین و دستگاه های بزرگ استفاده نمی شود درنتیجه کشیدگی و آسیب به مفاصل را کاهش می دهد البته باید در نظر داشت اگر در شرایطی ناپایدار ، بی ثبات و بی تعادل اجرا شود می تواند آسیب های جدید بهمراه داشته باشد . به همین منظور توصیه میشود هیچگاه بطور انفرادی تمرین نکنید . لازم به ذکر است افرادی که با مواردی اعم از کمردرد ، زانودرد ، گردن درد و ... مواجه هستند حتماتمرینات را زیر نظر مربی مجرب انجام دهند .
فراموش نکنید شرط اول برای انجام تمرینات تی آر ایکس ، ایمنی ست در غیر این صورت فرد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد . این مورد را میتوان بعنوان تنها عیب این ورزش محبوب بیان کرد . استفاده از دستکش مخصوص برای جلوگیری از برخورد مستقیم بند ها با پوست ، استفاده از کفش و لباس مناسب جهت انجام حرکات بطور آزادانه ، چک کردن بند ها قبل از تمرین و همچنین گرم کردن قبل از تمرین جزء مواردی است که باید در زمان انجام تمرینات تی آر ایکس رعایت کرد .