بادی پامپ



بادی پامپ (body pump ) چیست؟


بادی پامپ (body pump) یکی از زیر مجموعه های ورزش ایروبیک است که توسط فیلیپ میلز (philip mills) در سال ۱۹۹۱ میلادی ابداع گردید. این ورزش به سرعت در میان ورزشکاران خصوصا بانوان محبوبیت ویژه ای پیدا کرد و اکنون در بیشتر کشورهای دنیا و در سالن های ایروبیک این ورزش انجام می شود. همانطور که گفته شد بادی پامپ از زیر مجموعه های ورزش ایروبیک است. اما فرق آن با سایر ورزش ها و تمرینات ایروبیک در تمرین های آن است که، در آن استفاده از وزنه نیز قرار گرفته است. به طور معمول مدت زمان انجام ورزش پادی پامپ ۱ ساعت است که بر روی ۸ گروه از ماهیچه ها فعالیت انجام می شود. وزنه هایی که در بادی پامپ مورد استفاده قرار می گیرند شامل میله های آزاد (میله بادی پامپ)، پلیت ها (وزنه صفحه ای)، و استپ (step) ایروبیک است که ورزشکاران با صلاحدید مربی و متناسب با فیزیک بدنی خود از وزنه ها را مورد استفاده قرار می دهند. اکثر حرکات تمرینی بادی پامپ بر روی افزایش تقویت، استقامت و قدرت عضلات و چربی سوزی متمرکز شده است که این حرکات شامل مجموعه ای از اسکات ها و پرس ها هستند.





مشخصات میله بادی پامپ (body pump)


میله بادی پامپ با نام میله ایروبیک نیز شاخته می شود که دارای ۷ وزن متفاوت و در اندازه های مختلف تولید می شود. ورزشکاران خصوصا بانوان تمایل به تفکیک پذیری در عضلات، فرم دهی و شکل گیری آنها دارند، از این رو نیازی به تمرین با وزنه های سنگین تر از ۱۰ کیلوگرم وجود نخواهد داشت. معولا شکل ظاهری میله های بادی پامپ مناسب با سلیقه عمومی ورزشکاران طراحی و ساخته شده است. بر روی این میله ها روکش مقاومی از جنس پلاستیک قرار گرفته تا از میله در برابر آسیب دیدگی، و آلوده گی و خط و خش محافظت کند. طراحی این میله ها به گونه ای است که به کف دستان آسیبی وارد نشود و در هنگام استفاده موجب اثر جا افتادن میله بر روی بدن و دست ها نشود و قابلیت دیگر این میله ها پیچی بودن آن است که ورزشکار به آسانی بتواند میله را برای سبک تر نمودن وزن آن به دو قسمت جدا کند.




فواید تمرینات بادی پامپ


به طوری کلی می توان فواید ورزش بادی پامپ را در کالری سوزی، تقویت عضلات، انعطاف پذیری بدن و نقویت و پروش عضلات شکمی دانست. بزرگ و حجیم بودن عضلات دلیل قوی بودن آنها نیست. با بادی پامپ می توان عضلاتی کاملا نیرومند ساخت بدون آنکه سایز آنها بیش از اندازه حجیم و بزرگ باشد. با انجام تمرینات این ورزش می توان سوخت و ساز بدن را افزایش داد. و با تمرکز بر روی تمرینات آن بدون ایجاد فشار بیش از اندازه به بدن عضلاتی نیرومند، تقویت شده ، و خوش فرم پدید آورد. همانطور که می دانید وظیفه عضلات شکمی در واقع محافظت از اندام های داخلی بدن است و اگر فشار بیش از اندازه به این قسمت (شکم) وارد شود اندام های داخلی دچار آسیب می شوند. از آنجایی که بادی پامپ ورزشی قدرتی – هوازی است، با انجام آن چربی های اضافی بدن سوخته می شوند و به واسطه استقاده از میله بادی بامپ (هالتر- دمبل) و انجام تمرینات مستمر آن عضلات شکم را به مناسب ترین شکل ممکن تقویت و فرم دهی می شوند. تمرینات بادی پامپ به واسطه ماهیت قدرتی و هوازی بودن عمل گردش خون و اکسیژن رسانی به عضلات را با سرعت بالایی انجام می دهند و از خشک و سفت شدن عضلات جلوگیری می کند و انعطاف پذیری عضلات را به همراه دارد. در تمرینات این ورزش که به واسطه هالتر (میله بادی پامپ) و دمبل انجام می شود ضربان قلب افزایش یافته و عمل اکسیژن رسانی به عضلات و سایر قسمت های بدن با شدت بیشتری انجام می شود و این عمل تاثیر مثبتی بر همه قسمت های بدن داشته و انعطاف بدنی وعضلانی را نیز در پی خواهد داشت.