فانکشنال



فانکشنال به چه معناست؟


اصول تمرینات فانکشنال، بر اساس تمرین عضلات به منظور انجام کارهای روزمره زندگی است. این کار با شبیه‌سازی حرکات عادی و معمولی انجام می‌گیرد که ممکن است شما در خانه یا در حین انجام ورزش‌ها انجام دهید. تمرینات فانکشنال با استفاده همزمان از عضلات مختلف در بالا تنه و پایین تنه و قدرت دادن به آن‌ها، باعث تقویت ماهیچه می‌شود. آن چه برای متخصصان فیتنس مهم است، تاکید بر روی سبک زندگی مناسب می باشد نه ظاهر شخص.
تمرینات فانکشنال چیست؟
در سال‌های اخیر کارشناسان ورزشی برای توسعه این روش مداخلاتی انجام دادند‌ تا این روش تمرینی برای بهره‌مندی عموم مردم قابل استفاده باشد.
همچنین در چند سال گذشته بهره‌گیری از تمرینات فانکشنال به سرعت باعث شکسته شدن رکوردهای جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی، و نصف شدن مدت زمان توانبخشی آسیب‌ها و همچنین رقابت ورزشکاران در سنین بالا و در سطح اول ورزش حرفه‌ای دنیا شده است.
حتی میتوان گفت ؛
تمرینات فانکشنال نوعی برنامه تناسب اندام است که ریشه در طب فیزیکی و توانبخشی دارد.
تمرینات فانکشنال روی تمام ۴ رکن تناسب اندام تمرکز می‌کند:
استقامت قلبی عروقی
قدرت عضلانی
استقامت عضلانی
انعطاف پذیری





تاثیر (FUNCTIONAL TRAINING) تمرینات کاربردی:


در یک جلسه تمرینی فانکشنال شما از همه ابزار مثل کتل بل ، دمبل ، بتل روپ ، توپ های طبی ، هالتر و… میتوانید استفاده کنید.
برنامه تمرینی فانکشنال بسیار متنوع است به گونه ایی ک میتوان در هر جلسه تمرینی برنامه ایی متفاوت با اهداف مختلف را طراحی کرد .
یک واژه مناسب که در بحث تمرینات عملکردی جایگاه ویژه ای دارد، Proprioception ( ادراک حس عمقی) یا توانایی بدن در جمع آوری اطلاعات از قسمتهای مختلف بدن در ارتباط با محیط اطراف است.
این اطلاعات، زبان سیستم عصبی است برای داشتن تصویری از خارج بدن که چه اتفاقی در ارتباط با بدن می افتد و اینکه حرکت بعدی چه باشد. تمرینات عملکردی Proprioception Feed back بیشتری را به نسبت تمرینات پروش اندام به دنبال دارد.




تمرین تاثیر گذار یا بهینه


یک برای طراحی تمرین یک فوتبالیست حرکت جلو پا دستگاه یک حرکت کاملا موثر است اما بهینه نیست .
برای درک ساده تمرینات عملکردی(FT)، بایستی تفاوت بین تمرین تاثیرگذار و تمرین بهینه(Functional Training) را بدانیم. تمرین میتواند تاثیرگذار باشد بدون اینکه بهینه باشد.
به عنوان مثال یک بسکتبالیست مبتدی می تواند از تمرینات Leg Curl و Leg Extension برای بهبود دویدن و پریدن در بعضی درجات استفاده کند. تمرینات فانکشنال ممکن است قدرت عمومی مورد نیاز در دویدن و پریدن را افزایش دهد اما به اندازه تمرین Single leg stability اثرگذر نیست. تمرینات تک پا برای دویدن و پریدن نسبت به تمریناتی که با دو پا انجام میشود، تخصصی تر هستند.
به طور کلی تمرینات فانکشنال (Functional Training) با انجام الگوهایی که هماهنگی بین گروه های عضلانی و سیستم عصبی- عضلانی را افزایش میدهد، کاربرد قدرت عملکردی(Functional Strength) را برای رشته ورزشی مورد نظر افزایش میدهد. بنابراین تمرینات تک پا برای فعالیتهایی که با یک پا انجام میشوند مثل یک بسکتبالیست که با یک پا جهش میکند، کاربردی تر هستند.