چربی سوزی



چربی سوزی به چه معناست؟


وقتی شما چربی بدن‌تان را “از دست می‌دهید”، سلول‌های چربی (که به آنها آدیپوسیت (adipocyte) هم می‌گویند) جایی نمی‌روند یا برای سوزانده شدن وارد سلول عضله نمی‌شوند؛ بلکه دقیقاً سر جایشان یعنی روی عضله‌ها و زیر پوست ران، شکم، باسن، بازوها و غیره می‌مانند. به همین دلیل است که وقتی چربی بدن‌تان زیاد است، عضله‌‌هایتان دیده نمی‌شوند.
چربی به‌صورت تری‌گلیسرول (triaglycerol) در درون سلول چربی ذخیره می‌شود ولی در آنجا نمی‌سوزد، بلکه باید طی فرایندهای پیچیده‌ی هورمونی-آنزیمی، از سلولِ چربی آزاد شود. وقتی سلول چربی فعال می‌شود، به‌راحتی محتویات (تری‌گلیسرول) خود را در قالب اسیدهای چرب آزاد (free fatty acids یا FFAها) وارد جریان خون می‌کند. این اسیدهای چرب از راه جریان خون به بافت‌ها منتقل می‌شوند.
یک مرد جوان معمولی، در سلول‌های چربی بدن خود حدود ۶۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کالری انرژیِ ذخیره‌ شده دارد. حال سوال این جاست که چه چیزی باعث می‌شود این اسیدهای چربِ انباشته‌شده، از سلول‌های چربی آزاد شوند؟ پاسخ ساده است؛ وقتی کالری‌ای که مصرف می‌کنید از کالری‌ای که می‌سوزانید کمتر باشد، بدن‌تان دچار کمبود انرژی می‌شود بنابراین هورمون‌ها و آنزیم‌هایی ترشح می‌کند و پیام‌هایی برای سلول‌های چربی‌تان می‌فرستد تا ذخایر چربی انباشته‌شده‌ را آزاد کنند.





چگونه تناسب اندام داشته باشیم؟


در گذشته این باور وجود داشت که تعداد سلول‌های چربی در بزرگسالی افزایش پیدا نمی‌کند و تنها اندازه‌ی این سلول‌ها بزرگ‌تر می‌شود. اما اکنون می‌دانیم که سلول‌های چربی هم از نظر اندازه و سایز (هیپرتروفی) و هم از نظر تعداد (هایپرپلازی) افزایش پیدا می‌کنند. سلول‌های چربی در موارد زیر احتمال افزایش بیشتری دارند:
1.در اواخر دوران کودکی و اوایل دوران بلوغ
2.در دوران بارداری
3.در دوران بزرگسالی وقتی که شخص، اضافه وزن زیادی دارد
بعضی از افراد به‌ طور ژنتیکی مستعد داشتن سلول‌های چربی بیشتری نسبت به دیگران هستند. زنان هم نسبت به مردان سلول‌های چربی بیشتری دارند. یک نوزاد به‌طور میانگین حدود ۵ تا ۶ میلیارد سلول چربی دارد. در ابتدای دوران کودکی و بلوغ، این تعداد افزایش می‌یابد و یک فرد بزرگسال سالم با ساختار بدنی طبیعی، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد سلول چربی دارد. یک فرد بزرگسال که دچار اضافه وزن است، به‌طور میانگین حدود ۷۵ میلیارد سلول چربی دارد و افرادی هم که دچار چاقی مفرط هستند، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد سلول چربی دارند.



جِرم متوسط سلول‌های چربی یک فرد بزرگسال حدود ۰٫۶ میکروگرم است، اما این مقدار می‌تواند بین ۰٫۲ میکروگرم تا ۰٫۹ میکروگرم متغیر باشد. تعداد سلول‌های چربی فردی که اضافه وزن دارد، می‌تواند سه برابر سلول‌های چربی فردی با ساختار بدنی ایده‌آل باشد.
فراموش نکنید که چربی بدن اساسا تنها یک منبع ذخیره‌ی انرژی است و سلول‌های چربی هم مانند انبار این انرژی هستند. باک بنزین اتومبیل شما از نظر اندازه، ثابت است اما سلول‌های چربی بسته به اینکه چطور تغذیه‌‌شان می‌کنید، می‌توانند بزرگ یا کوچک شوند.
بادکنکی که هنوز باد نشده است، کوچک و ریز است اما وقتی آن را باد می‌کنید، می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ برابر بزرگ‌تر شود. این همان اتفاقی است که برای سلول‌های چربی بدن شما رخ می‌دهد. آنها در ابتدا مانند یک انبار خالی هستند (زمانی که لاغر هستید) ولی اگر انرژی‌ای که دریافت می‌کنید فراتر از حد نیازتان باشد، سلول‌های چربی شما پُر و مانند بادکنک، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، که تصویر جالبی نیست!
بنابراین وقتی چربی سوزی روی می‌دهد، شما سلول‌های چربی‌تان را از دست نمی‌دهید بلکه در واقع آنها را خالی می‌کنید.