ورزش هوازي چيست ورزش هوازي يا ايروبيک ورزشي است که ضربان قلب در حدود 65 تا 80 درصد حداکثر ميزان ضربان قلب براي مدت حداقل 20 دقيقه قرار داشته باشد. هر چند برخي ورزش ها مانند وزنه برداري به طور ناگهاني سبب افزايش ضربان قلب و رسيدن آن به مقدار ضربان مذکور مي شوند اما چون ضربان براي مدتي نسبتا طولاني در اين مقدار ثابت نمي ماند ورزش هوازي به حساب نمي آيند.  ورزش هوازي  ورزش هوازي و غير هوازي ايروبيک در زبان انگليسي به معني « با اکسيژن » مي باشد. هنگامي که براي مدت طولاني ماهيچه ها مشغول فعاليت هستند آنها به منظور ادامه فعاليت از خون اکسيژن بيشتري را جذب مي کنند. قلب و ريه ها به منظور تامين اکسيژن مورد نياز ماهيچه ها در اين بازه زماني سريع تر کار مي کنند. هنگامي که ماهيچه ها به صورت ناگهاني تحت فشار بسيار شديد قرار مي گيرند ( مانند وزنه برداري يا دوي 100 متر ) قلب قادر به تامين اکسيژن مورد نياز آنها نمي باشد و اين ورزش ها نمي توانند مستمر و ادامه دار باشند و در بازه هاي کوتاهي از زمان انجام مي شوند، به همين دليل به آنها ورزش هاي بي هوازي مي گويند.  انواع ورزش هاي هوازي هر تمريني که سبب افزايش ضربان قلب براي مدت نسبتا طولاني شود ورزش هوازي است. فعاليت هاي روزمره مانند پياده روي و يا بالا رفتن از پله ها اگر با شدت انجام شوند ورزش هوازي به حساب مي آيند.ورزش هاي هوازي عموما شامل به کار گرفتن عضلات اصلي بدن مانند عضلات ران، بازو ها، عضلات سينه و پشت پا که نيازمند اکسيژن بيشتري مي باشند است. ايروبيک دويدن، و شنا از ورزش هاي هوازي معمول مي باشند، اگرچه طيف گسترده اي از فعاليت ها مانند بازي بسکتبال، يوگا و ... هم مي توانند ورزش هوازي به حساب آيند.  سلامت قلب ورزش ايروبيک تاثير چشمگيري در افزايش سلامت قلب دارند. وظيفه قلب رساندن خون به مغز، ماهيچه ها و ساير ارگان هاي بدن است. از آنجا که قلب در طول زمان انجام ورزش ايروبيک با شدت بيشتر کار مي کند به مرور زمان قلب قوي تر مي شود. حال که قلب قوي شده در زمان هاي عادي نيازي ندارد با شدت و قدرت براي رساندن خون به ارگان هاي بدن کار کند و  ضربان قلب در حال استراحت قرار مي گيرد. اين امر خطر حملات قلبي و ساير بيماري هاي قلبي را کاهش ميدهد. کاهش وزن از ديگر فوايد ورزش  ايروبيک به وجود آودن شرايطي براي سوزاندن کالري در زماني نسبتا طولاني است. هنگامي که ماهيچه ها کار مي کنند به انرژي نياز دارند. بخشي از اين انرژي از کالري مواد غذايي که شما مي خوريد تامين مي شود . اگر شما به اندازه کافي ورزش ايروبيک انجام دهيد بدن براي تامين انرژي مورد نياز ماهيچه ها چربي هاي اضافه را مي سوزاند. کاهش وزن از طريق ورزش هاي هوازي به همراه يک رژيم غذايي مناسب بسيار سالم تر از رژيم غذايي تنها است. زيرا يک رژيم غذايي سخت گيرانه و کم کالري باعث ضعف و کاهش حجم عضلاني شما مي شود. فوايد ديگر ورزش هاي هوازي  ايروبيک علاوه بر افزايش سلامت قلب و کمک به کاهش وزن فوايد ديگري مانند افزايش سطح انرژي بدن و ميل جنسي دارند. اين ورزش ايروبيک باعث کاهش استرس و فشارهاي ذهني مي شوند. علاوه بر اين موارد ورزش کردن در بسياري از افراد سبب افزايش اعتماد به نفس مي شود.

بعدی قبلی